Er du leder, kan det anbefales at gå på safari i din egen organisation!
Tænk efter – hvor længe er det egentligt siden, du har hængt ud i personalestuen? Spist med i personalekantinen? Fulgt med rundt i afdelingerne? Eller fulgt livet i kælderen? Eller sagt på en anden måde: Ved du egentlig, hvordan din organisation har det? Læs her, hvad du kan vinde ved at tage på safari i din egen organisation.
Derfor skal du tage på safari
En leders uformelle og positive besøg kan vise medarbejderne en oprigtig interesse. Din tilstedeværelse har stor symbolværdi og kan give dig indsigter i medarbejdernes problematikker og sejre – en vigtig indsigt, som ikke kan opdages på et formelt personalemøde, i Excel-arket eller i APV’erne, MMI’erne eller en TrivselOp.
Gør vejen fra top til bund kortere
Er ”min dør står altid åben” blevet en kliche? Ofte er hierarkier og myter for stærke til, at du altid kan forvente, at medarbejderne kommer til dig. Men netop i forandringstider er det vigtigt at gøre vejen fra top til bund kortere, så vores opfordring lyder: Gå selv ud og opsøg medarbejderne!
Et par eksempler på en safari-leder
Case 1: En leder, vi samarbejder med, fik under en nylig fusion ansvaret for to store grupper af medarbejdere og mellemledere, som nu skulle lægges sammen til én afdeling. Da han skulle møde alle sine nye folk, troppede han op i arbejdstøjet og gik med på arbejde nogle dage. Flere måneder efter går der fortsat positive historier om den nye chef, der gerne vil lytte til sine ansatte, og som ikke er bange for at trække i arbejdstøjet. Effekt: Den omtalte leder oplever at blive inkluderet af sine medarbejdere og får derfor også langt mere information om, hvad der rør sig på gulvet. Stemningen i organisationen er, at man kan regne med ham, og at han gider sine medarbejdere
Case 2: I en større dansk supermarkedskæde, som vi samarbejder med, er det kutyme, at de overordnede chefer kommer på besøg i de lokale butikker og hjælper med at fylde varer op, sidder med i kassen, betjener kunder og giver en hånd med, hvor det nu trænges. Effekten er overvældende, og medarbejderne er meget begejstrede for deres chefer fordi de ved, at de kan ringe eller skrive til dem – både med kritik, men også med gode fortællinger og sejre, som man er stolt af og gerne vil dele med sin leder!
Follow the Peoples syv trin til en safari tur i din egen organisation:
Forbered dig: Formuler i forvejen nogle relevante spørgsmål, som du vil stille medarbejderne i forbindelse med dit besøg. Husk, at nogle af spørgsmålene også gerne må handle om dig selv: Er der noget du kan gøre anderledes? Hjælpe med? Tage op til overvejelse osv. Spørg dem, hvad de synes fungerer godt i deres praksis, hvad de har brug for hjælp til, hvordan de løser dit og dat og hvad de eventuelt har af gode forslag.
Beklædning: Overvej om du med fordel kan iklæde dig samme tøj som dine medarbejdere, hvis de bruger en form for arbejdsbeklædning. Vær opmærksom på dit kropssprog og din fremtoning – en safarirejsende er venlig, imødekommende og ydmyg. Dine medarbejdere må ikke føle sig overvåget eller kontrolleret
En god start: Start med at sætte dig sammen med dine medarbejdere i forbindelse med morgenkaffe eller frokost. Forklar dem, at du har sat dagen af til besøg rundt i hele afdelingen/organisationen, og at du er der for at lære, lytte til dem og se deres arbejdsgange – for at blive inspireret og måske blive opdateret på nye arbejdsgange eller andre ting i praksis.
Safariudstyr: Medbring et kamera (ikke telefon – det kan give et forkert signal) og tag nogle gode hverdagsbilleder af medarbejderne eller optag små film af måden de løser arbejdsopgaver på. Lav eventuelt små interviews undervejs som du filmer. Husk selvfølgelig at spørge om tilladelse. Og husk så, at en safri-rejsende altid har gaver med som udtryk for respekt og tak for gæstfrihed. Find på små gode ting du kan tage med rundt – gerne noget spiseligt.