Lyt før du leder – er Follow the Peoples bedste anbefaling til dig, som i det nye år skal lede dine medarbejdere igennem en forandring. Det er medarbejderne, der har nøglen til de vellykkede forandringer. Lyt til dem – også kritikken, skab gode historier og bær ”first-mowers” frem på et sølvfad.
Tre veje til at lede vellykkede forandringer:
-
Skab mening i forandringerne
Forandringer opleves altid stærkest nedefra, og det er i gulvhøjde, at ’meningen med det hele’ skal være tydeligst. Hvis medarbejderne fx i en fusion ikke kan skabe mening, kan de heller ikke handle. Mening kommer indefra og skabes ved hjælp af fortællinger i de fællesskaber, man færdes i.
Som leder skal du kunne fortælle både de gode og svære historier, der viser sig i praksis. Vær derfor opmærksom på at lytte til de mange fortællinger, der allerede er der! Nogle af historierne kan styrke jer. Nogle af historierne kan give anledning til at få luft, til at få kritiseret det nye og til at blive enige om en fælles måde at gøre noget på.
-
Find og forkæl ”first-movers”
First movers er forbilleder blandt medarbejderne, inspirationskilder, der med deres adfærd påvirker nogle, der igen påvirker andre, og dermed spreder forandringen sig langsomt ud i organisationen. First movers kan også kaldes ”positive afvigere”, dem der har en adfærd, som afviger positivt fra normen fx opnår bedre resultater og takler udfordringer på en god måde. Sommetider ved ”de positive afvigere” præcist, hvad de gør, og hvordan de gør det. Andre gange er det ubevidst. Faktum er, at det kan betale sig for lederen at få ”de positive afvigere” frem i lyset og afdække deres faktiske adfærd, så den kan kopieres eller give inspiration til de øvrige kolleger.
-
Få alle med – også de mere usynlige grupper
Hvem arbejder fx på et hospital? Læger og sygeplejersker er jo ofte de første, man kommer i tanke om, og det er faktisk uretfærdigt, for hvad med de mange ”usynlige” faggrupper – rengøringen, sterilcentralen, portørerne, posten, gartnerne, køkkenet, udearealerne m.v. Frontpersonalet er afgørende at få med på forandringerne, for det er vores erfaring, at netop disse faggrupper kan åbne nye veje, når de tages med på råd.
For at få alle faggrupper med, mener vi, det er værd at stille sig selv spørgsmålene: Hvem skal inddrages hvornår i forandringsprocessen? Hvordan skal de inddrages? Hvad motiveres de af? Og hvem skal have medbestemmelse? Jo længere ned i hierarkiet inddragelsen når, jo større opbakning til forandringen.
Rigtig god arbejdslyst!